«Margunns kjøkkenhage» – bokanmeldelse (REKLAME)

(REKLAME) Jeg fikk en forespørsel fra Jæren Forlag om å motta denne boken mot å skrive en anmeldelse. Det takket jeg ja til, fordi temaet for boken er veldig i tråd med mitt matfokus og -interesse. Vurderingene og synspunktene som fremkommer i dette innlegget er fullt og helt mine egne.

«Margunns Kjøkkenhage», skrevet av Margunn Ueland, er en real inspirasjonsbok! Den passer for alle som er interessert i å dyrke sine egne spiselige vekster. Kanskje aller mest for nybegynneren, som vil finne mye nyttig informasjon og ideer om vekster og kjøkkenhagestell. Mens den mer erfarne nok vil nikke gjenkjennende til alle betraktningene rundt kjøkkenhagens gleder og utfordringer gjennom årstidene. Innledningsvis skriver forfatteren om hvordan hennes egen hageinteresse startet i det små, og hvordan den har utviklet seg gjennom årene.

Boken er skrevet nærmest som en dagbok, med ett kapittel for hver måned gjennom et helt år. Leseren får ta del i en kjøkkenhageelskers sysler og gjøremål gjennom årstidene. Her får du gode råd om hvordan du vedlikeholder og steller kjøkkenhagen, hvordan du sår og formerer planter, tips til vekster og ulike sorter av dem, hvor lang tid det vil ta fra såing til høsting, selve innhøstingen, hvordan vekstene kan nytes… All denne informasjonen er nærmest bakt inn i en lun historiefortelling. Boken oser av jordnær og ekte hageglede!

Et sjarmerende element med boken, synes jeg, er hvordan forfatteren trekker barnebarn og nabobarn inn i «historien». Barn og kjøkkenhage hører virkelig sammen! Og ikke minst er boken full av flotte og inspirerende bilder – av vekster, av gjøremål, og av fremgangsmåter. Bildene har både estetisk verdi og nytteverdi.

«Margunns Kjøkkenhage» er skrevet på nynorsk, med innslag av typiske jærske uttrykk. Det gjør boken mer personlig og særegen. Kanskje er jeg litt farget av at jeg har bodd noen år i Rogaland. Men det viktigste er at boken inspirerer, og gir meg desto mer lyst til å komme igang med den kjøkkenhagen jeg har drømt om i mange år. Jeg har bare ikke helt visst hvor jeg skal begynne, og de spede forsøkene jeg har gjort har hatt varierende suksess. Med denne boken har jeg fått mer visshet i hvor jeg kan starte, hvordan jeg kan komme i gang.

Er du også interessert i å dyrke spiselige vekster? Enten du er novise eller mer erfaren i kjøkkenhagen, tror jeg du vil kose deg med denne boken, like mye som meg!

Del innlegget med andre

Legg igjen en kommentar