Sunt kosthold trenger ikke være vanskelig

Sunt kosthold trenger ikke være vanskelig

Gjennom media blir vi stadig fortalt hva vi bør og ikke bør spise. Den ene uken er bananer sunt, den neste uken bør vi styre unna… Så er egg problematiske, etter en tid blir de friskmeldt. Så handler det om nøtter, og så videre… Det er ikke rart om folk blir forvirra! Men sunt kosthold trenger ikke være vanskelig. Det er på tide å rydde bort all støyen, og komme til kjernen av hva et sunt kosthold faktisk ér.

Hvis vi skal gjøre det HELT enkelt, innebærer et sunt kosthold to ting:

  • Naturlige råvarer
  • Stor variasjon

Så lenge du følger disse to punktene, så er du faktisk i mål 🙂

Naturlige råvarer

Naturlige råvarer er mat som kommer fra naturen, mest mulig i sin opprinnelige form. Det vil si mat som ikke er bearbeidet, som kommer uten ingrediensliste, hvor selve råvaren ér ingrediensen. Dette er råvarer som din oldemor ville gjenkjent som mat. Og ideelt bør de inneholde minst mulig sprøytemiddelrester, men i dag er det ofte krevende og dyrt for mange. Så gjør så godt som du kan.

Eksempler på naturlige råvarer er alle varianter av grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, belgfrukter, krydder, urter, egg, samt rene råvarer av kjøtt, kylling, fisk og sjømat.

Så har du (lett) bearbeidede råvarer som for eksempel kaldpresset olivenolje (extra virgin), hvor oljen er presset ut på en skånsom måte, så næringsinnholdet i oljen er intakt. Og det fins en rekke matvarer som består av kun naturlige ingredienser som er lite bearbeidet, som også er helt «innenfor». Og selvfølgelig også maten som du lager selv.

Stor variasjon

Menneskekroppen er skrudd sammen for å spise et variert kosthold. Det innebærer at det ikke handler om enkeltvise råvarer, men om et større antall ulike råvarer over tid.

For 10 000 år siden var vi jegere og sankere. Vi spiste det vi fant og jaktet, og det som var tilgjengelig gjennom årstidene. Genene våre er fortsatt de samme, men i dag lever vi i siviliserte samfunn og har konstant tilgang på overflod. Så vi må ta aktive valg som respekterer nettopp genene våre…

Fortalt med et eksempel: Uansett hvor sunt det er med brokkoli, så blir du ikke spesielt sunn av å bare spise brokkoli over tid. Poenget er å få i seg et bredt spekter av næringsstoffer som bidrar til god helse og velvære, og det får man gjennom et mangfold av råvarer. Da tar du virkelig vare på kroppen din, og får energi og påfyll til å gjøre mer av det du ønsker!

Tips for godt variasjon i kostholdet med høyt næringsinnhold

  • Få i deg minimum fem om dagen, gjerne ti om du klarer
  • Eller sats på 30 i uka
  • Lag smoothie, en ypperlig måte å dekke inn «fem om dagen» (eller fler…)
  • Ha som ambisjon å innlemme grønt & frukt i alle måltider
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker, sopp, bønner og linser, bær og frukt
  • Fornuftige mengder av kjøtt, kylling og annen fugl, fisk og skalldyr, samt egg
  • Spis en håndfull ulike nøtter hver dag, så sant du tåler dem
  • Spis regnbuen – grønnsaker, frukt og bær i ulike farger
  • Spis råvarer i sesong, og gjerne kortreist
  • Sjekk gjerne asiatiske / innvandrerbutikker, de kan ofte ha spennende råvarer som du ikke finner i vanlige matbutikker
  • Bruk grønnsaker som snacks (gulrot, stangselleri, oliven, etc)
  • Dadler, tørristede nøtter uten salt og mørk sjokolade (minimum 70%) er digg som sunnere godteri

Å spise regnbuen er ingen floskel. De ulike fargene representerer forskjellige typer næringsstoffer som har nytteverdi for ulike funksjoner og prosesser i kroppen.

Råvarer i sesong er på sitt mest næringsrike. De har blitt modne på naturlig vis, for eksempel ved hjelp av sollys. De krever heller ikke så mye lagring, noe som kan bidra til at næringsinnholdet taper seg. Utenom sesong er det supert å ty til frosne grønnsaker, frukt og bær. De er innhøstet og fryst ned like etter, mens de var på sitt mest næringsrike. Kortreist mat trenger mindre transport og er dermed mer miljøvennlig.

Del innlegget med andre


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *