Smart supermat på tur

Smart supermat på tur

I dag vil jeg gi deg noen gode tips til smart supermat på tur. Dette er for deg som har restriksjoner i kostholdet, slik som meg som verken kan ha hvete/gluten eller melkeprodukter, og helst ikke sukker og altfor prosesserte matvarer. Da kan du ikke bare «plukke opp noe på veien»… Men dette er i grunnen for alle som ønsker å ta skikkelig gode og næringsrike matvalg på farten.

Tipsene passer like godt for dagsturer som for ferieturer. For eksempel når du er utenfor allfarvei, eller når du drar til steder hvor du ikke vet hva som er tilgjengelig i butikker der du skal. Da kan du likevel gjøre noen skikkelig smarte og sunne matvalg. Trikset er å ta med næringsrike matvarer og råvarer som er holdbare i lang tid i romtemperatur, eventuelt som ikke krever kjøleskap før åpning.

Smart supermat på tur – eksempler

Supermat i pulverform. Det finnes en rekke næringsrike råvarer i pulverform, som enkelt kan tas med i originalemballasjen. Alternativt kan du mikse noen av favorittene dine, på rene hermetikkglass med tett lokk. Eksempler på supermat i pulverform er vanlig bakekakao (evt råkakao som er enda sunnere), macapulver, acaipulver og matcha (smaker kanskje ikke så godt alene, men fin å mikse sammen med andre pulver og råvarer). Du kan også smaksette en slik pulvermiks med gode krydderier (malt anis, kanel, kardemomme, ingefær, fennikel, etc etc). Maca- og acaipulver finnes på helsekostbutikker. Matcha finnes på både helsekost samt i enkelte velassorterte asiatiske butikker.

Frø og kjerner. Lag gjerne en frømiks av næringsrike frø og kjerner, som for eksempel sesamfrø, gresskarfrø, solsikkefrø, linfrø og hampfrø. Du finner flere typer frø i matbutikken, der hvor du finner mel og bakevarer.

Nøtter og tørket frukt. Tørristede nøtter, dadler og rosiner (helst økologiske) er mettende og næringsrik snacks. Dadler finnes både naturelle og smaksatte. Naturelle dadler er svært anvendelige, og kan også brukes som setning f.eks i chiapudding (del dem gjerne opp etter beste evne).

Extra virgin olivenolje. Kan også være hendig å ta med på et (mindre) hermetikkglass, mengde og størrelse på glasset etter behov. Jeg bruker extra virgin olivenolje i stort sett alle mine varianter av sjokobanan fristelse, se gjerne originaloppskriften for inspirasjon. (Jeg bruker sjelden de dyreste olivenoljene, holder meg stort sett til de rimeligere variantene som fins i vanlige matbutikker, i alle fall til hverdagsbruk.)

Kokosmelk på kartong. Kan enkelt åpnes uten hjelpemidler (har perforering man kan rive langs, og lang holdbarhet i romtemperatur før åpning).

Banan er innpakket i sin egen emballasje! Den er god å spise som den er, eller den kan inngå i mange «retter» som du kan lage der og da.

På bildet øverst har du råkakao-maca miks (oppskrift under) i glasset foran, en frømiks i glasset bak til venstre, extra virgin olivenolje i miniflasken bak i midten, og chiafrø i glasset bak til høyre.

Smart emballasje på tur

Ta vare på hermetikkglass med tett lokk, disse er geniale til å oppbevare ingredienser/blandinger på. Og det er miljøvennlig og gratis gjenbruk. Bruk hermetikkglass med størrelse ut ifra behovet du har og hvor lenge du skal være på tur.

Hvis du vil ha tips til hermetikkglass av mindre størrelse, som er lettere å ta med på kortere turer, kan for eksempel pestoglass og tacosaus-glass være ypperlige. De trenger bare en god rengjøring, så er de klare for «evig» bruk.

Husk at hermetikkglass også kan brukes til å spise ifra. Du kan mikse deg en chiapudding for eksempel. Du putter bare alle ingredienser oppi glasset, setter på lokket og rister. Chiafrøene vil trenge minimum 15-20 minutter i væske for å svelle.

Hvis vekt og plass er en utfordring, kan f.eks frømiks blandes i originalemballasje (mange har lukkbare poser, eller du kan bruke poseklemme) eller plastbokser med lokk som sitter godt.

Oppskrift på næringsrik råkakao-maca miks

  • 4 deler råkakao
  • 4 deler maca-pulver
  • 1 del matcha-pulver
  • 1 del acai-pulver

Én del kan for eksempel være en spiseskje, evt teskje om du trenger kun en mindre mengde.

Ha alle ingredienser på et rent glass med lokk, rist ingrediensene sammen, og miksen er klar for å bli med på tur hvor & når som helst. Eventuelt, juster mengder og ingredienser etter eget ønske.

Denne miksen kan brukes i smoothie, chiapudding, moses sammen med banan og extra virgin olivenolje.

Smart supermat på tur

Andre tips til smart supermat

Med chiafrø i sekken eller bagasjen kan du enkelt lage deg en chiagrøt på farten, ved hjelp av f.eks kokosmelk på kartong eller juice (fra konsentrat, trenger ikke kjøling før åpning). Vær kreativ med ingrediensene, bruk det du har og prøv nye kombinasjoner. Oppbevar gjerne chiafrø på eget (evt lite) hermetikkglass, da er det lettere å helle fra det.

Banan kan moses sammen med supermat i pulverform (f.eks råkakao-maca miks, se oppskrift over), og tilsettes litt extra virgin olivenolje som tjener både som «væske» og ekstra næring. Banan er også enkelt å få tak i som supplerende ingrediens, så lenge du har tilgang på en matbutikk.

Frø og nøtter er godt å tilsette i f.eks chiapudding/chiagrøt, og i sjokobanan fristelser som topping.

Hvis du planlegger for ett måltid, kan du også blande alle tørre ingredienser til f.eks en chiagrøt på ett hermetikkglass. Chiafrø, supermat i pulverform, nøtter, frø, tørket frukt… Putt ingrediensene du ønsker å bruke oppi glasset, på med lokk, og rist sammen. Da trenger du kun tilsette væske etter ønske (kokosmelk, plantebasert melk, juice, …), og riste godt med lokk, så er måltidet ferdig preppa.

Da gjenstår det bare å ønske god tur 🙂

Del innlegget med andre


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *